Audi R8 V10

© Text & Photo by MarcusCarBlogg - ChrizPhotography.se

Audi R8 är en riktigt ädel bilmodell som verkligen imponerar. En intressant upplevelse att få vara med och assistera vid bildproduktionen. Konceptet tog sin början med skisser och ritningar framtagna av Frank Lamberty och Julian Hoenig av den berömda Audi Le Mans Quattro som tog scenen med storm år 2003 vid klassiska Internatonal Geneva Motor Show. Sedan introduktionen är mästerverket nu inne på sin andra generation - Type 4S. När premiären för allmänt bruk år 2006 offentliggjordes fanns R8 (Type 42) i valen V8 4.2 FSI coupé samt V10 5.2 FSI coupé. En bil som helt producerades av Audi Sport divisionen och inledningsvis delade bottenplatta med Lamborghini Gallardo. Med tiden har modellen genomgått en rad uppgraderingar och förändringar både tekniskt och kosmetiskt. Bland annat en så kallad "facelift" år 2012 i samband med introduktionen av V10 Plus. När Type 4S tar vid år 2015 är det med samma bottenplatta som Lamborghini Huracán. Modellen upphör samtidigt att produceras med manuell växellåda, vilket i min mening låter lite konstigt, jag har alltid haft uppfattningen att "det finns en viss tjusning över den klassiska manuella sportbilen", eller vad säger du? Året efter blir också Spyder "cab" ett alternativ och år 2017 introduceras RWS, en bakhjulsdriven variant. År 2018 är det dags för en ny omfattande uppgradering för att hålla jämna steg med marknaden. Efter diverse skisser på ritbordet tar modellen ytterligare ett steg i "Lamborghini inspirerad riktning" och förutom en något aggressivare framtoning uppgraderas stora delar av det tekniska. Vad säger du, är du lika imponerad av Audi R8 som jag?

Delta gärna i samtalet, låt oss höra dina tankar och reflektioner. Följ direktlänken till denna Facebook-post och bidra till en intressant dialog. Varje kommentar är varmt välkommen där du framför kunskap och erfarenhet relaterat till ämnet/inlägget. Hela tjusningen med ett digitalt nätverk är att alla ska kunna delta, tycka och diskutera.