Karismatiska SLR

© Text & Photo by MarcusCarBlogg - ChrizPhotography.se

Jag gillar när designavdelningen sticker ut hakan och låter formspråket bryta mot bilbranschens traditionella mönster. De flesta resultat av vågade idéer och personifierade visioner hittar man givetvis bland utbudet av supersportbilar och tuning-företag. En av dessa karismatiska kreationer går under benämningen SLR, ett enastående resultat av en storsatsning tillsammans med engelska McLaren, Mercedes-Benz välkända samarbetspartner inom Formel 1 mellan åren 1995-2014. Namnet har sina rötter från det härliga 50-talet då förare som Juan Manuel Fangio, Sterling Moss och Karl Kling skrev ett oförglömligt kapitel i tävlingshistorien med bland annat dubbelsegrar i klassiska racerlopp som Mille Miglia, Eifelrennen, Targa Florio och Tourist Thophy. På den tiden hette modellen Mercedes-Benz 300 SLR och gick under smeknamnet "Silverpilen". Bilen var utrustad med en 3 liters 8-cylindrig motor som levererade hela 310hk och hade en toppfart på dryga 300km/h. Det framgångsrika konceptet gav snart Mercedes-Benz legendariske konstruktör Rudolf Uhlenhaut blodat tand, och som chef för tävlingsverksamheten ville han skapa en legitim version av vinnarbilen 300 SLR. Resultatet, 300 SLR Coupé, blev en teknisk variant med stora likheter från produktionsmodellen 300 SL. Konceptbilen Uhienhaut Coupé premiärvisades år 1955 till publikens stora förtjusning och var då rankad som världens snabbaste gatubil med en toppfart på närmare 290km/h. Tyvärr nådde aldrig bilen produktionsledet utan tillverkades endast i två exemplar. Dessa står nu tryggt förvarade som självständiga legender från en svunnen tid. Tidsaxeln behövde slå om en bit in på 2000-talet innan privatmarknaden äntligen bjöds möjlighet att på allvar uppleva Rudolf Uhlenhauts stora passion. En dröm om att kombinera nyttan och erfarenheten från träning och tävling med vardagligt bruk på allmänna vägar. Under den tjusiga förpackningen döljer sig inte bara avancerad teknik utan också unika materialval. Bland annat har man låtit utrusta ekipaget med 620 millimeters rambalkar av kolfiberförstärkt plast som trots en lägre vikt än stål och aluminium ger ett bättre skydd än de klassiska materialen. Runtom finns också bromsskivor hämtade direkt från tävlingsverksamheten tillverkade i fiberförstärkt keramik. Hjulupphängningarna, med dubbla, sidriktade länkarmar "Double Wishbone" är också tekniska lösningar hämtade från racerbilarna. Till och med ramen i sätena är tillverkade i särskild kolfiberförstärkt plast med en speciellt framtagen SLR-klädsel som ska föra tankarna tillbaka till 50-talets legendariska föregångare. Även om bilen endast producerades i en begränsad upplaga kan man ibland se annonser både i Sverige och internationellt. Någon annan än jag som faller handlöst för denna ögonsten?

Delta gärna i samtalet, låt oss höra dina tankar och reflektioner. Följ direktlänken till denna Facebook-post och bidra till en intressant dialog. Varje kommentar är varmt välkommen där du framför kunskap och erfarenhet relaterat till ämnet/inlägget. Hela tjusningen med ett digitalt nätverk är att alla ska kunna delta, tycka och diskutera.