Ferrari Testarossa

Ferrari Testarossa

© Text & Photo by MarcusCarBlogg - ChrizPhotography.se

Nu ska jag "trippa på tå" ordentligt för jag är absolut inte bevandrad med namnet Ferrari vare sig gällande bilmodeller eller märkets historia. Jag vet att det finns många entusiaster som har full koll på den legendariska tillverkaren från A-Ö. Givetvis önskar jag att min kunskapsbank beträffande Ferraris gedigna produkter vore av bättre kaliber, men jag gör mitt bästa för att samla nyttig information i ämnet. En modell som jag tror de flesta hört talas om är Ferrari Testarossa. Jag hade förmånen att få vara med som assistent vid en fotografering av en F512M åt en privat bilsamlare. I fastighetens underjordiska garage, dit bilarna endast kan transporteras via en special-installerad bilhiss, fanns den åtråvärda Testarossan förvarad tillsammans med ett antal andra samlarobjekt. Ägaren berättar för oss att detta är en av 500 tillverkade exemplar. F512M är den tredje generationen "Testarossa" och tillverkades bara under år 1995. Året därpå ersattes modellen av 550 Maranello. "Givetvis är det Pininfarina som är designern bakom mästerverket" säger ägaren och visar att vi bör hålla för öronen samtidigt som han vrider om startnyckeln. Den mäktig V12:an harklar till och ger ifrån sig ett vrål som ekar öronbedövande mellan garagets väggar. Nu är ägaren i extas och bokstavligen spottar ur sig fakta om sin ögonsten. Undertiden vi förbereder vår utrustning inför fotografering får vi bland annat veta att karossen vilar på en rörramskonstruktion och att bilen till stor del består av aluminium med undantag för dörrar och tak som är av stål. "Testarossa är en bil lite före sin tid" fortsätter han, "när bilen hade premiär år 1984 blev det snabbt en ikon med detaljer som många tillverkare härmade". Med hänsyn till ägaren/uppdragsgivaren postar jag endast en interiörbild från fototillfället. Är Ferrari Testarossa en bil i din smak? Skriv gärna en kommentar!

Delta gärna i samtalet, låt oss höra dina tankar och reflektioner. Följ direktlänken till denna Facebook-post och bidra till en intressant dialog. Varje kommentar är varmt välkommen där du framför kunskap och erfarenhet relaterat till ämnet/inlägget. Hela tjusningen med ett digitalt nätverk är att alla ska kunna delta, tycka och diskutera.